Jeg har ved en feiltakelse faatt en venn. Jeg satt og leste i en park og han satte seg ned ved siden av meg og begynte aa prate til meg. Dette er ikke uvanlig i Iran. Det kan faktisk vaere riktig saa hyggelig, saa lenge en av oss gaar videre etter en stund. Naar sola gaar ned, sier jeg at vil finne et sted aa spise. Halvhjertet spoer jeg om han er sulten. Han sier nei. Jeg puster lettet ut. Men foelge meg, det vil han. Vi leter langt aa lenge etter sted. Det er nok av restauranter, bevares, men ingen av dem er "gode nok". Jeg holder helt aerlig paa aa sulte i hjel (det er Ramadan, og jeg faster paa tolvte time), vi ender til slutt opp paa et helt ok sted. Ismail snakker utrolig daarlig engelsk, med den irriterende uvanen at han _later_ som han forstaar naar han ikke forstaar. Han spoer om vi skal moetes i morgen. Siden han virker litt stakkarslig, sier jeg ja. Neste dag gaar vi paa museum. Han anbefaler Samtidskunstmuseet i Teheran, selv om jeg ikke vet hvorfor, da han virker aa _hate_ det. Jeg synes det er ganske interessant, jeg saa alltid for meg at moderne kunst var forbudt i Iran og henvist til grafitti paa t-bane-vogner. Men her er det fantasifulle trykk som utnytter det farsiske alfabetets kalligrafiske natur til full effekt - et koranvers i form av en paafugl, for eksempel. Andre er langt mer abstrakte. Ismail synes det er "uinteressant" fordi det "ikke ligner paa noe". Siden engelsken hans bestaar av bare en haandfull fraser, slipper vi fort opp for ting aa prate om. Saa jeg forsoeker aa spoeke med ham. Jeg later som jeg tror at to brannslokningsapparater i et hjoerne er kunst. Jeg kloer meg i skjegget som om jeg undrer faelt paa hva kunstneren har tenkt. Ismail drar meg vantro videre - "No art!" Jeg gjoer det samme med et tomt monter og en flekk paa teppet, men han plukker ikke opp paa spoeken.
Etterpaa foreslaar jeg Nasjonalmuseet. Ismail skjaerer en grimase som om jeg hadde foreslaatt klubben "Rectum" fra "Irreversible". "Why do you want to go there?" Jeg siterer Lonely Planet-boka paa at museet er et "must-see" i Teheran. Hvis Ismail har motargumenter, mangler han ordforraadet til aa uttrykke dem, saa vi stikkre. Det er trivelig nok. Ismails bidrag er aa peke paa utstillinger og si hva de er: "Statue. Lion. Map. Head." osv. Det er ingenting galt med fyren, for saa vidt. Jeg er bare lei trynet hans. Jeg sier at jeg skal tilbake til hotellet for aa hvile. Han vil folge meg. Jeg spor hvor han skal hen. Parken. Det er i motsatt retning, paapeker jeg. Han innser at han har tapt. Han spor hva jeg skal i morgen. Jeg sier at jeg skal til en by i nord. Det var sant tidligere; jeg skulle hooke opp med en couchsurfer som bor i en annen by, men han maatte avlyse paa grunn av familieanliggender. Ismail sier at han har lyst til aa bli med. Jeg vikler meg videre inn i lognene mine, noe med at det ikke er plass paa bussen, en helt absurd paastand, pluss at jeg skal moete noen andre og det er upassende. Jeg har lyst aa bare klippe snora, gjoere et eller annet droyt for a skremme ham vekk, plante et digert kyss paa truten hans eller noe. (Det kunne slaatt feil - jeg leser senere at Park E-Laleh som vi mottes i tidligere, er et av de faa steder hvor homoseksuelle motes i Teheran). Han kjoper ljuginga mi til slutt. Hvorfor kan jeg ikke bare be saanne folk om aa dra til helvete? Jeg er alt for hoflig, jeg klarer bare aa vaere riktig utrivelig med venner.